Etika je morální zásada, která upravuje dobré chování. Dnes mnoho lidí věří, že podnikání je nějakým způsobem neetické nebo amorální. Různé skandály po celém světě týkající se nežádoucích obchodních aktivit, jako je například vyplenění řek průmyslovými znečišťujícími látkami, vykořisťování pracovníků manufaktury, vyplácení úplatků vládním úředníkům a klam neopatrných spotřebitelů, zdůraznily neetický způsob, jakým některé firmy šli do práce.
Avšak to, že k takovým praktikám dochází, ještě neznamená, že k takovým rozhodnutím nevedou nějaké hodnoty nebo zásady. Koneckonců, i to, co bychom si mohli představit jako „špatnou“ etiku, je stále druh etiky. A jasně má smysl snažit se pochopit, proč se tato rozhodnutí dělají na prvním místě, a skutečně se snažit zjistit, zda lze vyvinout přijatelnější obchodní rozhodnutí a přístupy.
Mnoho každodenních obchodních aktivit vyžaduje dodržování základních etických standardů, jako je poctivost, důvěryhodnost a spolupráce. Obchodní činnost by byla nemožná, kdyby ředitelé společností vždy lhali; pokud si kupující a prodávající nikdy nedůvěřovali; nebo pokud si zaměstnanci odmítli navzájem pomáhat.
Je třeba zdůraznit, že „správným“ a „nesprávným“ máme na mysli morálně správné a špatné, na rozdíl například od obchodního, strategického nebo finančně správného nebo nesprávného. Pod pojmem „podnikatelská“ etika nemyslíme jen komerční podniky, ale také vládní organizace, nátlakové skupiny, neziskové podniky, charitativní organizace a další organizace.
Chovat se eticky je tedy to, co je morálně správné. Zákon je však také o otázkách správného a špatného, správně? To je pravda a mezi etikou a zákonem dochází k překrývání. Oba pojmy však nejsou rovnocenné a etické chování není totéž jako zákonné chování:
- Etika je o tom, co je morálně správné a co morálně špatné.
- Zákon je o tom, co je zákonné a co nezákonné.
Podobně existují problémy, na které se zákon vztahuje, ale ve skutečnosti se nejedná o etiku. Například zákon, zda byste měli řídit po pravé nebo levé straně silnice, není etickým rozhodnutím.
Problém pokusů o rozhodování v oblastech podnikatelské etiky nebo v oblastech, kde mohou být hodnoty v rozporu, znamená, že mnoho položených otázek je nejednoznačných. Na mnoho problémů s etikou podnikání prostě nemusí existovat definitivní „správná“ odpověď. A jako je tomu v případě problémů, jako je testování produktů na zvířatech, odměňování vedoucích pracovníků, přesvědčivé prodejní techniky nebo dětská práce, jsou problémy s obchodní etikou také velmi kontroverzní.
Obchodní etika tedy není o osvojování si konkrétních postupů a faktů za účelem objektivně správného rozhodování – měla by vám však pomoci lépe se rozhodovat.