Ačkoli Lewinův model pomáhá popsat a porozumět řízení změn, existují podrobnější modely, které se zaměřují na to, jak „provést“ změnu. John Kotter, profesor na Harvardově univerzitě a světově uznávaný odborník na změny, identifikoval osm kroků změny, které musí společnost úspěšně dokončit, aby dosáhla trvalého a udržitelného zlepšování podnikání.
Krok 1: Vytvořte naléhavost
Během tohoto prvního kroku je nezbytné zajistit, aby byli zaměstnanci motivováni k účasti. Změna je úspěšná, pouze pokud ji chce celá společnost. Pokud plánujete změnu, musíte přimět ostatní, aby ji chtěli. Rozvíjejte pocit naléhavosti kolem potřeby změny. To vám může pomoci podnítit počáteční motivaci rozpohybovat věci. Otevřete poctivý a přesvědčivý dialog o tom, co se děje na trhu a ve vaší konkurenci. Pokud mnoho lidí začne mluvit o změně, kterou navrhujete, naléhavost může stavět a živit se sama sebou.
Krok 2: Vytvořte mocnou koalici
Přesvědčte lidi, že změna je nutná. To často vyžaduje silné vedení a viditelnou podporu klíčových lidí ve vaší organizaci. V celé vaší organizaci najdete efektivní vůdce změn – nemusí nutně dodržovat tradiční firemní hierarchii. Chcete-li vést změnu, musíte spojit koalici nebo tým vlivných lidí, jejichž moc pochází z různých zdrojů, včetně názvu pracovní pozice, stavu, odbornosti a politického významu. Jakmile bude vaše „koalice změn“ vytvořena, musí pracovat jako tým a nadále budovat naléhavost a dynamiku kolem potřeby změny. Nechte je pocítit, že jsou v týmu důležití.
Krok 3: Vytvořte vizi změny
Vytvořte vizi, která jasně definuje, kam se organizace ubírá. Když máte jasnou vizi, členové vašeho týmu vědí, proč pracují na iniciativě změny, a ostatní zaměstnanci vědí, proč váš tým změnu provádí. Jasná vize může pomoci každému pochopit, proč ho žádáte, aby něco udělal. Když lidé sami vidí, čeho se snažíte dosáhnout, pak mají směrnice, které dostanou, větší smysl.
Krok 4: Sdělte vizi
Vytvoření vize nestačí jen k provedení změny. Svou vizi musíte komunikovat často a energicky a začlenit ji do všeho, co děláte. Mluvte o tom při každé příležitosti – může to být na schůzkách nebo jen tak mluvit přes oběd. Když to udržíte svěží v myslích všech, zapamatují si to a budou na to reagovat. To, co děláte, je však mnohem důležitější než to, co říkáte. Ukažte druh chování, které chcete od ostatních.
Krok 5: Odstraňte překážky
Bez překážek nedojde k žádné změně. Vždy existují lidé, kteří se změně brání. Dávejte pozor na překážky a odstraňte je, jakmile se objeví. Umístěte strukturu pro změnu a neustále kontrolujte její překážky. Odstranění překážek zvýší morálku vašeho týmu a může to pomoci při změně kupředu.
Krok 6: Vytvoření krátkodobých výher
Dopřejte své společnosti ochutnat vítězství na začátku procesu změny. Rychlé výhry jsou nejlepším způsobem, jak udržet dynamiku, protože nic nemotivuje více než úspěch. Vytvářejte nejen jeden dlouhodobý cíl, ale také krátkodobé cíle. Díky rychlým vítězstvím bude mít váš tým velkou spokojenost a společnost okamžitě uvidí výhody vaší iniciativy změny.
Krok 7: Stavte na změně
Mnoho projektů změn selhává, protože vítězství je deklarováno příliš brzy. Skutečná změna probíhá hluboko. Rychlé výhry jsou pouze začátkem toho, co je třeba udělat pro dosažení dlouhodobé změny. Každý úspěch poskytuje příležitost stavět na tom, co bylo správné, a určit, co můžete zlepšit.
Krok 8: Ukotvěte změny ve firemní kultuře
A konečně, změna by se měla stát součástí jádra vaší organizace. „V konečném důsledku se změna drží, když se stane způsobem, jakým děláme věci tady, až prosakuje do krevního oběhu korporačního orgánu“ (John Kotter). Použijte mechanismy k integraci změny do každodenního života lidí a firemní kultury. Je také důležité, aby vedoucí společnosti vaši změnu nadále podporovali. Pokud ztratíte podporu těchto lidí, můžete skončit tam, kde jste začali.