Model formování – bouření – normování – provedení skupiny byl poprvé navržen Brucem Tuckmanem v roce 1965, který uvedl, že tyto fáze jsou všechny nezbytné a nevyhnutelné, aby tým mohl růst, čelit výzvám, hledat řešení, plánovat práci, a přinést výsledky.
Fáze 1: Formování
První fáze zahrnuje sestavení týmu a definování cílů, které by se měly zaměřit a být dosažitelné. Je důležité, aby vedoucí týmu pochopil silné stránky každého z členů týmu, aby mohl sestavit soudržný tým. Členové týmu budou ve fázi formování k sobě často velmi zdvořilí; budou se navzájem cítit. Příkladem cíle, který si tým může stanovit, je plán projektu. Například pro stavební tým existuje mnoho fází projektu, které by měly být dokončeny v určitém časovém rámci, aby bylo zajištěno, že projekt bude pro vlastníka dokončen včas. Konstrukční tým určí vhodné množství času pro fázi výstavby, ve které bude stavitel mít zisk. Je důležité se dohodnout a stanovit tento plán od začátku.
Fáze 2: Bouření
Druhá fáze zahrnuje koordinaci úsilí a řešení problémů. Pokud týmová práce začne sklouzávat z důvodu obtížného problému, je nutné, aby členové týmu dostali projekt zpět do původního stavu. Členové týmu by si měli být vědomi zdraví týmu a toho, zda tým podniká kroky správným směrem k dosažení cílů. Možná bude nutné kreativně přemýšlet o přístupech k řešení problému. Komunikace je nesmírně důležitá pro efektivní výkon týmu v bouřlivé fázi. Efektivní týmy jasně a otevřeně komunikují o problémech. Neúčinná komunikace může členům týmu způsobit zbytečné napětí a stres. Je důležité, aby komunikace byla relevantní a pohotová. Relevantní komunikace je zaměřená na úkoly a cílená. Reagovat na komunikaci zahrnuje ochotu členů týmu shromažďovat informace,
Fáze 3: Normování
Normy projektu jsou neformálním standardem chování, který řídí chování členů týmu. Tato fáze zahrnuje definování rolí, práv a odpovědností týmu. Je důležité stanovit tyto normy na začátku procesu budování týmu, aby se předešlo problémům na cestě. Kromě přidělování odpovědnosti může být také nutné přidělit riziko, které má podstoupit každý člen týmu. Každý člen týmu by měl mít pocit vlastnictví projektu. Rozdělení odpovědnosti také znamená ustavení vedoucího týmu. Vedení týmu by nemělo být snahou shora dolů, ale mělo by být spíše koučovací rolí. Vedoucí týmu musí působit jako roztleskávačka, povzbuzovat členy týmu ke spolupráci, poskytovat nápady a sloužit jako vzor. Po vytvoření týmu často nastává období, kdy dojde ke konfliktu osobností nebo idejí. Členové týmu začínají ukazovat své vlastní styly; už se nebojí být zdvořilí. V této fázi panuje ve vztahu k projektu pesimismus členů týmu a může docházet také k nejasnostem.
Fáze 4: Provedení
V této fázi tým efektivně spolupracuje, problémy byly odstraněny a úspěchy se začínají projevovat. V této fázi bude provedeno mnoho práce. Tým bude schopen řešit nové úkoly snadno a sebejistě. Bude jim příjemné používat kreativní prostředky. V tomto okamžiku je nezbytné vyhodnotit dosažený pokrok a podat o něm zprávu.
1. Formování> 2. Bouření> 3. Normování> 4. Provedení