Proces rozhodování

Některá rozhodnutí jsou snadná. Ale v profesionálním světě budete čelit komplikovaným a vysoce efektivním volbám, které mohou ovlivnit výsledek vašeho podnikání. Rozhodování je proces rozhodování na základě identifikace rozhodnutí, shromažďování informací a hodnocení alternativních řešení. Použití procesu rozhodování krok za krokem vám může pomoci učinit promyšlenější a promyšlenější rozhodnutí uspořádáním příslušných informací a definováním alternativ. Řada vědců zformulovala podobné normativní kroky zaměřené na zlepšení rozhodování.

V této kapitole chceme představit model DECIDE od Kristiny Guo. Model DECIDE byl zamýšlen jako zdroj pro manažery zdravotní péče při aplikaci rozhodujících složek rozhodování, ale také umožňuje manažerům zlepšit své rozhodovací schopnosti, což vede k efektivnějším rozhodnutím.

Model DECIDE je zkratkou 6 konkrétních činností potřebných v rozhodovacím procesu:

PROCES-ROZHODOVÁNÍ

Krok 1: Definujte problém

Nejprve nezapomeňte definovat, čeho chcete dosáhnout. Věnujte také pozornost zapojení správných lidí a povzbuďte účastníky, aby přispívali do diskusí. Svou kreativitu můžete použít hned od začátku – přemýšlení z jiné perspektivy může přinést nejlepší řešení.

Krok 2: Stanovte kritéria

Shromážděte některé informace: jaké informace jsou potřebné, nejlepší zdroje informací a jak je získat. Tento krok zahrnuje interní i externí „práci“. Některé informace jsou interní: budete je hledat prostřednictvím procesu sebehodnocení. Další informace jsou externí, najdete je online, v knihách, od jiných lidí a z jiných zdrojů.

Krok 3: Zvažte všechny alternativy

Čím více dobrých možností zvážíte, tím komplexnější bude vaše konečné rozhodnutí. Když generujete alternativy, přinutíte se dívat na problém z různých úhlů. Pokud tak učiníte, pravděpodobně učiníte nejlepší možné rozhodnutí. Generování nápadů prostřednictvím brainstormingu a zvažování různých perspektiv vám a vašemu týmu pomůže vyvinout dobré alternativy: Vyhodnoťte proveditelnost, rizika a důsledky každé volby. Vyhodnocením rizika spojeného s různými možnostmi můžete určit, zda je riziko zvládnutelné. Zjistěte, zda jsou zdroje přiměřené, zda řešení odpovídá vašim cílům a zda je pravděpodobné, že rozhodnutí bude dlouhodobě fungovat.

Krok 4: Určete nejlepší alternativu

Dalším krokem je výběr z alternativ. Porovnejte všechny možnosti, které máte, a určete relativní důležitost různých faktorů. To vám pomůže porovnat rozdílné faktory a rozhodnout, které z nich by měly mít při rozhodování největší váhu. Můžete si dokonce vybrat kombinaci alternativ.

Krok 5: Vypracovat a implementovat akční plán

Jakmile se rozhodnete, je důležité vysvětlit to všem, kdo se podílejí na jeho provádění. Promluvte si o tom, proč jste si vybrali alternativu. Čím více informací o rizicích a předpokládaných výhodách poskytnete, tím je pravděpodobnější, že lidé rozhodnutí podpoří.

Krok 6: Vyhodnoťte řešení

V tomto posledním kroku zvažte výsledky svého rozhodnutí a zhodnoťte, zda vyřešilo potřebu, kterou jste identifikovali v kroku 1. Pokud rozhodnutí nesplnilo zjištěnou potřebu, možná budete chtít opakovat určité kroky procesu, abyste nové rozhodnutí. Můžete například chtít shromáždit podrobnější nebo poněkud odlišné informace nebo prozkoumat další alternativy.

Po celou dobu nikdo nedělá dokonalá rozhodnutí. Obchodní prostředí se neustále mění a ve hře je spousta neznámých a co-když. Vyzvěte sami sebe, abyste překročili perfektní hypotetická stabilní obchodní prostředí, a zapojte do svého rozhodovacího procesu další lidi, abyste získali nové a odlišné pohledy.