V dnešním konkurenčním prostředí lídři neustále hledají nové nápady a přístupy, aby zlepšili své chápání vůdcovství. Zde jsou miniatury popisů současných trendů ve vedení.
Koučování
Nový trend v efektivním vedení, koučování, se stal nesmírně populární v různých organizacích. Tento styl vedení zahrnuje vedení zaměstnanců v jejich rozhodovacím procesu. Při koučování poskytuje vedení zaměstnancům nápady, zpětnou vazbu a konzultace, ale rozhodnutí budou nakonec ponechána v rukou zaměstnanců. Koučování připravuje zaměstnance na výzvy, kterým budou čelit. Čím nižší je úroveň dovedností a zkušeností zaměstnance, tím více koučování bude pracovník vyžadovat. Interakce, které má zaměstnanec s manažerem, jsou nejlepší příležitosti, které mají k posílení svých příslušných dovedností. Koučování umožňuje zaměstnancům vynikat ve svých úkolech. Budování důvěry v zaměstnance je nesmírně důležité.
Zplnomocnění zaměstnanců
Jak se organizace a společnosti stávají stále více bez hranic, zmocnění zaměstnanců je stále důležitější. Tento trend ve vedení umožnil zaměstnancům účastnit se rozhodovacích procesů. Posílení postavení zaměstnanců je také metodou budování sebeúcty zaměstnanců a může také zlepšit spokojenost zákazníků. Rovněž je více spojuje s cíli společnosti a poslouží ke zvýšení jejich hrdosti na svou práci a loajalitu k organizaci.
Globální vedení
Jak se společnosti stávají stále více mezinárodními, roste poptávka po globálních vůdcích. Ačkoli mnoho vlastností, díky nimž je úspěšný domácí vůdce, bude úspěšným globálním vůdcem, rozdíly spočívají ve schopnostech vůdce zaujmout globální perspektivu. Globální vůdci jsou často podnikatelští; budou mít ambici uskutečňovat své nápady a strategie přes hranice. Budou také muset rozvíjet kulturní porozumění; globální vůdci musí být citliví ke kulturám těch, kteří pod nimi pracují, bez ohledu na to, kde sídlí.
Spravedlivé zacházení
Důležitým trendem ve vedení je spravedlivé zacházení se zaměstnanci. To neznamená, že s každým zaměstnancem bude zacházeno stejně; to znamená, že každému zaměstnanci bude věnována potřebná individuální pozornost a bude zahrnovat vedení, které zná své zaměstnance. Dobrý vůdce pozná zaměstnance natolik dobře, aby jim dal to, co potřebují, aby dosáhli nejlepšího výkonu. Pro některé zaměstnance to může znamenat více struktury; pro ostatní to může znamenat více svobody.
Zpětná vazba
Zaměstnanci prospívají zpětné vazbě a díky poskytování zpětné vazby a efektivní komunikaci mohou manažeři poskytnout zaměstnancům nástroje, které potřebují ke zlepšení jejich výkonu. Poskytnutí zpětné vazby ve většině případů neutlumí morálku zaměstnanců, ale umožní zaměstnancům příležitosti poučit se ze svých chyb a pokračovat v plnění svých úkolů lépe. Pozitivní posílení by mělo být použito k podpoře pozitivního chování zaměstnanců, ale pokud je nutná kritika, ujistěte se, že je konstruktivní.