Správa podle cílů

Správa podle cílů – Management By Objectives (MBO) je model řízení, jehož cílem je zlepšit výkonnost organizace definováním cílů, se kterými souhlasí jak vedení, tak zaměstnanci. Termín poprvé nastínil Peter Drucker v roce 1954. Z dlouhodobého hlediska umožňuje MBO manažmentu změnit myšlení organizace tak, aby se více orientovalo na výsledky.

SPRÁVA-PODLE-CÍLŮ

V MBO je manažment zaměřen na výsledek, nikoli na aktivitu. Úkoly jsou delegovány prostřednictvím jednání a pro implementaci neexistuje pevný plán. Povaha jeho plánovacího procesu poskytuje zaměstnancům příležitosti k hledání jednotlivých způsobů plnění úkolů.

Mezi důležité výhody patří:

  • Posílení postavení zaměstnanců zvyšuje motivaci zaměstnanců, spokojenost s prací a odhodlání.
  • Časté kontroly a interakce mezi nadřízenými a zaměstnanci umožňují lepší komunikaci a koordinaci.
  • Cíle jsou jasné.
  • Manažeři mohou zajistit, aby cíle podřízených byly spojeny s cíli organizace.

Existují však také omezení:

  • MBO nadměrně zdůrazňuje stanovení cílů v průběhu zpracování plánu jako hnací síly výsledků.
  • Ne všechny úkoly a pracovní místa jsou vhodné pro MBO a ne všichni zaměstnanci jsou motivováni hledáním svých individuálních způsobů, jak splnit úkoly.
  • Zdůrazňuje důležitost prostředí nebo kontextu, ve kterém jsou cíle stanoveny.

Pokud tento přístup není správně nastaven a spravován organizacemi, někteří zaměstnanci mohou být náchylní ke zkreslení výsledků. V tomto případě by řízení podle cílů bylo kontraproduktivní. Proto musí být použití MBO pečlivě sladěno s kulturou organizace. Cíle musí být otevřeně projednány a odsouhlaseny.

Správa podle cílů - Management By Objectives (MBO) se zaměřuje na výsledek, nikoli na aktivitu.